Den store frikadellekrig

Af Jesper Beinov 82
Ingen børn skal selvfølgelig have stoppet svinekød ned i halsen. Så når de blå partier i Randers Kommune beslutter, »at der i institutioner uanset religiøs sammensætning tilbydes svinekød«, er det et underligt signal om de mærkværdige drejninger, debatten tager i denne tid. Hverken gris eller halalkød skal være tvangsbehæftet i et liberalt samfund.
Det kan jo lyde, som om der ikke er grænser for, hvor små tingene kan blive i debatten. Men mad handler nu engang om vaner, og kultur er som bekendt vaner, så debatten kommer selvfølgelig til at handle om kulturelle markører.
Selv spiser jeg glad og gerne det meste, og allerhelst meget af det, men jeg blander ikke Vorherre ind i mine madvaner. Sådan er det jo. I et åbent samfund, hvor der er plads til mangfoldighed, må vi også acceptere pluralisme, når det gælder mad. Jeg ved da godt, at mine bekendte med muslimsk baggrund ikke skal nyde noget af bacon, flæsk og andre lækkerier. Til gengæld er de heller ikke forarget over mine griserier. Den slags kaldes frisind, og kunne vi ikke få lidt mere frisind i debatten? Det er tilladt at være »kulturelt følsom«, for nu at citere fra  professor Per Mouritsens store bog om medborgerskab.
Når det gælder det offentlige rum, tages der som udgangspunkt hensyn til alle. Det nemme borgerligt-liberale svar er jo at insistere på, at madpakker og madvaner er en privat sag, som fællesskabet i øvrigt ikke skal blande sig i. Men da vi i forvejen lever i et lommepengesamfund, hvor det offentlige konfiskerer de fleste af vores penge i moms og skatter for derefter at lade os beholde nogle håndører for os selv og i øvrigt socialiserer ansvaret, bliver det personlige ansvar lige pludselig et politisk problem.
 
Når man én gang har socialiseret ansvaret, er der grundlæggende tre strategier: 
Den første er at tørre ansvaret af på institutionerne. Et skoleeksempel i så henseende er Bertel Haarder, der i sin tid som integrationsminister havde som standardfrase at sige, at han ikke var minister for leverpostej, tørklæder og badeforhæng, og så var den debat ligesom parkeret. Enhver omkostningsbevidst institutionsleder må i den sammenhæng tænke over, hvad der bedst kan betale sig, hvis man skal lave sund, nærende og varieret kost, uden at forældrene går amok. Når alle skal være ens, er det jo nærliggende med halal, hvis ellers man skal undgå bøvl og besvær, for så kan alle være med. Men bliver majoriteten, om man så må sige, trynet? 
Den anden strategi er at diktere, at der skal være varieret kost, og det inkluderer altså gris på gaflen i vores madkultur. Det kræver selvfølgelig en kostplan, så forældrene kan se menuen. Kan man ikke lide, hvad der er på kostplanen, må man de dage tage anden mad med eller købe noget andet. Det lyder jo besnærende enkelt, for der er et »men«. Det er klart, at i belastede boligområder, hvor alting ikke foregår efter de friserede middelklassevaner, som ellers gælder det meste herhjemme, vil der være en udfordring med forældre, som ikke magter deres forældreansvar, og det går ud over børnene. Det er jo derfor, at der er sådanne, universelt dækkende madordninger.
Det tredje svar er det borgerligt-liberale svar: Der skal simpelthen være valgfrihed, det skal ikke være til diskussion. Når de kan finde ud af det på fly, på plejehjem og hospitaler, skal det med valgfrihed være et politisk krav.
Nu er der jo blåt flertal i Randers, men kommunens politiske flertal valgte den forkerte løsning på et korrekt defineret problem. Hvorfor man ikke prøver med valgfrihed og personligt ansvar, er en gåde. At kunne vælge mellem frikadeller og tyrkisk köfte i institutionerne, burde ikke være så svært. Prøv engang.   

82 kommentarer RSS

  1. Af s.øren s-ørensen

    -

    Frikadelle krigen er en fis i en hornlygte..

    Hvis der er penge at spare ved ikke at servere gris på institutioner,da madlavningen så skal gøres endnu mere varierende så gør man da bare det, og folk må købe det til aftensmaden.

    At frikadelle eller ej, er blevet et værdispørgsmål om vestens eksistensberettigelse og religiøse forbehold er latterligt..Diskutter så heller hvorledes religionen kun interessere sig for sin egen stamme, går i krig mod hinanden altid og forårsager alt verdens ondskab så godt som..Det var en mere væsentlig debat..

  2. Af Niels Peter Lemche

    -

    Jesper Breinov, du mener, at du vælger köften? Den er faktisk ikke så slem.

  3. Af Kurt Dejgaard

    -

    “Nutella i feltrationerne!”

    Det er jo reelt hvad byrådet i Randers har magtet at gøre debatten til: en kopi af eet af Jacob Haugaards valgslogans fra 1994.
    Nu var og er Jacob Haugaard en professionel klovn. Og det faktum at han blev valgt ind, kaldte han selv “et gevaldigt trælår for folkestyret”.

    Jeg kan ikke tro at byrådet i Randers i længden er stolte af hvad de har “opnået”, når de får tænkt sig lidt om…

  4. Af Jan Petersen

    -

    Iøvrigt er overskriften “den store frikadelle krig” vel ret misvisende? Frikadeller kan bestå af stort set alt spiseligt. Problemet her er svinekød!

    Min teori er, at hvis man ikke på forhånd ved, at den frikadelle – man gladeligt spiser – er et svin i farsudgave, så vil ingen bekymre sig om den delle!

    Jeg har selv fået serveret stegt hund, uden at vide det – før efter måltidet. Var iøvrigt ret delikat – VUF

  5. Af Jakob Rasmussen

    -

    Det handler om at lære børnene mangfoldighed og tolerance fra starten, for meningen er jo ikke, at tvinge muslimske børn, til at spise svinekød.

    De muslimske børn får et mere tolerant forhold til andre børn, der spiser f.eks. skinke, frikadeller, flæskestegsmadder, leverpostejsmadder, eller flæskesvær, som de alligevel vil møde senere i folkeskolen.

    De muslimske børn bliver mindre tilbøjelige, til at drille andre børn, der spiser helt almindelig dansk mad, som deres forældre har et irrationelt forhold til, hvis de spiser sammen med de børn, der spiser helt almindelig dansk mad, før de alligevel møder dem i folkeskolen.

    Lad os lytte til fornuftens stemme, Irene Davidsen, leder af Børnehuset Ørnebo i Ishøj, hvor de i flere år har fulgt regler, der ligner reglerne fra Randers – uddrag fra “I børnehaven: »En gris er en gris – den er hverken god eller dårlig«” af Kristian Trojaborg, Politiken 19. januar 2016:

    “Irene Davidsen tror, at fordi maden er noget, man i Ørnebo har en mere afslappet attitude til, så slapper børnene også mere af om mad generelt. Det gør dem mere villige til at prøve noget nyt, for ofte er det forældrene og de voksnes frygt, der smitter af på børnene.”

    Desuden er det kun til fordel for de muslimske børns sundhed, hvis de fra starten lærer, at dele mad op i “sund”, eller “usund”, i stedet for “ren”, eller “uren”, for årsagen til, at muslimer oftere får sukkersyge, end andre borgere i Danmark, er givetvis deres irrationnelle og fordomsfyldte forhold til mad, som bliver de bliver indoktrineret til fra barnsben.

  6. Af Niels Juul Hansen

    -

    “Det tredje svar er det borgerligt-liberale svar: Der skal simpelthen være valgfrihed, det skal ikke være til diskussion. Når de kan finde ud af det på fly, på plejehjem og hospitaler, skal det med valgfrihed være et politisk krav.”

    Endelig en blogger, der har forstået, hvad ægte borgerlig-liberal tankegang drejer sig sig om.

    Ingen grund til at genopfriske minderne om DDR – hvor staten vidste bedst.

  7. Af p jensen

    -

    ER DET EN KULSORT FREMTID DER VENTER BØRNENE…?

    Man diskuterer for og imod flæskesteg og frikadeller, og det er ok da det er en detalje i kulturen. Men det som står på spil, er Danmarks eksistens og det danske folks trivsel, liv og fremtid. Hvornår går det op for flertallet af danskerne, at Borgen er ved at forære landet og alt andet væk til kulturfremmede migranter? Plus at infrastrukturen massakreres med nedskæringer, lukninger og spareøvelser. Hvornår begynder man at forstå at uhyrlige tilstande og Danmarks undergang ikke behøver være langt væk? Hvornår indsér man at der INGEN fremtid er til danskernes børn og børnebørn, hvis den nuværende kurs fortsætter?

  8. Af A. Bierce

    -

    Når visse kendte skuespillere besøger Ny Guinea, behøver de ikke være bange for de lokale kannibaler. Disse er nemlig muslimer og spiser derfor ikke frikadeller.

  9. Af Henrik Knage

    -

    Det er hverken Nuttellah, eller andre sunde produkter, der er et problem i feltrationer – men derimod de afskyeligt lugtende sprittabletter, som kan få enhver forhenværende soldat ved Søværnet, til at kaste op, der skal varme selv en dåse Gullhash op. De lugter så frygtelig, at de overskygger alt andet.

    Hvis man har aftjent sin værnepligt i Søværnet – så kan alt lade sig gøre.

  10. Af p jensen

    -

    PS: At der er grund til at frygte for Danmarks frihed, fred og fremtid, bekræftes igen og igen når politikere uden skygge af realitetssans fører sig frem i radio, tv og politiken osv. Har i dag hørt en politiker ulla s. fra alternativet der påstod at lavinen/stormfloden af migranter udelukkende var en berigelse, en fordel og en nødvendighed.

  11. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Det er ikke tilfældigt, at man i Randers er tidligt ude, når det gælder om at beskytte frikadellen. Det er i Jylland, man har svinebaronerne, der absolut ikke vil acceptere tiltag, der kunne være skadelige for omsætningen. Svinekød skal spises i de offentlige institutioner. Det er der penge i.

    Og det er landbrugets repræsentanter, der har dannet regering. Den har som altid det erklærede mål at støtte landbruget uanset hvem man træder over tæerne. Derfor går man ind for forbud mod at forbyde gris på gaflen. Det er ikke særligt liberalt, men som altid godt for vennerne i landbruget.

    At støttepartiet, dansk folkeparti, benytter lejligheden til at råbe hurra og kalde det en sejr for danskheden, er der ikke noget mærkeligt i. Det er bare pinligt. Hvad skulle de ellers?

  12. Af Rikke Nielsen

    -

    Den første frikadelle-politik er ganske enkelt en fallit erklæring for det danske folkestyre.

    Kan befolkningen i Randers kommune ikke se, hvad der sker her: De har fået frataget deres lokale selvbestemmelsesret fordi DF (inkl. medløbere) behandler dem som dummere end dum og tager dem som gidsler i en islamofobisk agenda.

    Jeg synes befolkningen i Randers kommune bør reagere voldsomt på dette her (indlæg i medierne, demonstrationer og alle værktøjer på den demokratiske palette) – de kunne jo starte med at spørge sig selv, hvilke rettigheder de får frataget, hvis de ikke protesterer mod dette politiske overgreb.

  13. Af Rikke Nielsen

    -

    Første=førte

  14. Af p jensen

    -

    PS: ulla sand bæk har ellers en lang karriere bag sig, og man kunne godt få det indtryk at så måtte der være tale om en klog dame. Men noget tyder på at u. s. hører hjemme i “de verdensfjernes selskab og kaffeklub”…… sammen med typer som merkel, jelved, stampe, stine bo sse og lignende.

  15. Af Niels Peter Lemche

    -

    Henrik Knage,

    Hvad skal en marinesoldat dog med feltrationer. Har han ikke en kabys i nærheden?

    Feltrationerne blev aldrig det samme efter, at man fjernede chokoladebuddingen! Den var god i en kold efterårsnat.

  16. Af Jakob Rasmussen

    -

    Det handler om valgfrihed, samt om rigtig ernæring, og ikke mindst om, at lære børnene at tolerere hinanden, selvom de spiser forskellig mad – og tolerancen skal selvfølgelig gå begge veje, ellers er der ikke tale om tolerance.

    Børnene skal selvfølgelig have mulighed for, at vælge mad, der indeholder svinekød, fra, hvis det er vigtigt for deres forældre, at de ikke spiser svinekød, for at undgå unødvendige konflikter.

    Men de andre børn skal selvfølgelig også have mulighed for at spise skinke, rullepølse, leverpostej – danske børns yndlingspålæg -, flæskesvær, og frikadellemadder, som de også får til frokost derhjemme!

    De muslimske børn kan lige så godt lære, at tolerere andre børn, der spiser helt almindelig, dansk svinekødspålæg, mens de går i børnehave, for de kommer jo alligevel til at møde dem få år senere i skolen.

    Valgfrihed skaber tolerance og forebygger mobberi.

  17. Af Jørgen F.

    -

    Først skabte han universet , så vores klode og livets mangfoldighed.

    SIden gav han os mennesker den frie vilje – og fortalte os herefter at det eneste I ikke må er at spise grisen.

    Spis IKKE grisen og stik så tøserne et tørklæde.

    Jeg glæder mig til engang at få forklaringen på hvorfor. Jeg håber på en længere manuduktion.

  18. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jørgen F

    “Spis IKKE grisen og stik så tøserne et tørklæde.

    Jeg glæder mig til engang at få forklaringen på hvorfor. Jeg håber på en længere manuduktion.”

    Kvinder af forskellige religiøs observans har i snart årtusinder båret tørklæde. Selv danske kvinder bar for bare årtier siden tørklæde. Flere og flere muslimske piger går i dag uden tørklæde, men der går nok flere generationer, før det bliver helt dagligdags. Det er også noget vi danskere skal blande os uden om.

    Med hensyn tid svinekød, så var det i gamle dage bare et godt kostråd i Mellemøsten at holde sig fra svinekød. Og svin kunne ikke som andre husdyr anvendes til andre kulinariske formål. I dag – med kvalitetskontrol på alle slagterier er det ikke længere et problem at spise svinekød, men det får du næppe jøder og muslimer til ar acceptere.

  19. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jørgen F

    “Spis IKKE grisen og stik så tøserne et tørklæde.

    Jeg glæder mig til engang at få forklaringen på hvorfor. Jeg håber på en længere manuduktion.”

    Kvinder af forskellige religiøs observans har i snart årtusinder båret tørklæde. Selv danske kvinder bar for bare årtier siden tørklæde. Flere og flere muslimske piger går i dag uden tørklæde, men der går nok flere generationer, før det bliver helt dagligdags. Det er også noget vi danskere skal blande os uden om.

    Med hensyn tid svinekød, så var det i gamle dage bare et godt kostråd i Mellemøsten at holde sig fra svinekød. Og svin kunne ikke som andre husdyr anvendes til andre kulinariske formål. I dag – med kvalitetskontrol på alle slagterier er det ikke længere et problem at spise svinekød, men det får du næppe jøder og muslimer til ar acceptere.

    Det blev en kort, men ‘to the point’ manuduktion.

    Spørg hvis der er mere du vil vide. Der vil helt sikkert være nogen på debatten, der gerne vil hjælpe dig.

  20. Af s.øren s-ørensen

    -

    Jørgen F..

    Et gæt kunne være at han havet set ligheden mellem grisen og mennesket og forstået at kannibalisme kunne være imod menneskets langtsigtet helbredsmæssige tilstand?

    Grisens organer kan jo bruges i transplantationer da dna sekvensen er lig vores egen?
    Vi snakker vist om 98% lighed her. Vist kun overgået af musen med 99% men.. :)
    Da George Orwell i Animal farm, sagde at mennesket er yderst lig svinet, tog han ikke meget fejl..”lord of the flies” er et andet godt eksempel..Et utal af sygdomme er overførte fra gris til menneske, og dette i langt højere grad end fra andre dyr..
    http://www.livescience.com/21426-global-zoonoses-diseases-hotspots.html

  21. Af søran søransen

    -

    Jørgen F..

    Et gæt kunne være at han havet set ligheden mellem grisen og mennesket og forstået at kannibalisme kunne være imod menneskets langtsigtet helbredsmæssige tilstand?

    Grisens organer kan jo bruges i transplantationer da dna sekvensen er lig vores egen?
    Vi snakker vist om 98% lighed her. Vist kun overgået af musen med 99% men.. :)
    Da George Orwell i Animal farm, sagde at mennesket er yderst lig svinet, tog han ikke meget fejl..”lord of the flies” er et andet godt eksempel..Et utal af sygdomme er overførte fra gris til menneske, og dette i langt højere grad end fra andre dyr..
    http://www.livescience.com/21426-global-zoonoses-diseases-hotspots.html
    …….

  22. Af s.øren s-ørensen

    -

    Jørgen F..

    Et gæt kunne være at han havet set ligheden mellem grisen og mennesket og forstået at kannibalisme kunne være imod menneskets langtsigtet helbredsmæssige tilstand?

    Grisens organer kan jo bruges i transplantationer da dna sekvensen er lig vores egen?
    Vi snakker vist om 98% lighed her. Vist kun overgået af musen med 99% men.. :)
    Da George Orwell i Animal farm, sagde at mennesket er yderst lig svinet, tog han ikke meget fejl..”lord of the flies” er et andet godt eksempel..Et utal af sygdomme er overførte fra gris til menneske, og dette i langt højere grad end fra andre dyr..

  23. Af Niels Juul Hansen

    -

    Integrationsminister Inger Støjberg blev taget i en løgn i sidste uge. Hun havde fortalt en historie om en børnehave i Aalborg, der ikke gav forældrene lov til at putte hamburgerryg i deres børns madpakker.

    Børnehaven fandtes dog ikke. Det var ren løgn.

    Forskning viser dog, at selv om det vitterligt er en grov løgn, så vil den alligevel påvirke en del mennesker.

    Hvor har vi før hørt om det?

    Noget med at det bare drejer sig om at gentage løgnen tilstrækkeligt mange gange.

  24. Af Jakob Rasmussen

    -

    ” …det eneste I ikke må er at spise grisen.”-“Jeg glæder mig til engang at få forklaringen på hvorfor.”

    Der står åbenbart i koranen, at allah sagde til Muhammed, at det er forbudt, at spise svinekød, fordi det er urent, og det bliver ikke forklaret, hvad der menes med “urent”.

    Jeg googlede spørgsmålet, og her følger et kort uddrag af svaret fra en muslim, der har studeret koranen, og som selv overholder koranens forbud mod at spise svinekød:

    “Muslims simply do not eat pork or pork products because God has prohibited it.

    “He has forbidden you only dead animals, and blood, and the swine, and that which is slaughtered as a sacrifice for other than God.” (Quran 2:173)

    Sometimes we may never know or understand why God has ordained some things and prohibited others.

    In the case of pork, no specific reason for the prohibition is given except in Quran 6: 145 when God says, in reference to the flesh of swine (pig), “for that surely is impure”.

  25. Af Jens Hansen

    -

    Kaj Munk skrev om bønderne i 1941:

    “Du siger, dit Fædreland findes der,
    hvor Prisen for Flæsk er fin.
    Forstaar sig! Hvad er vel mere værd
    paa Jorden end Flæsk for Svin?”

    Ikke meget har ændret sig. I Venstre og nu DF.

    Det der er sket i Randers er at DF og Venstre fandt en kommune som de kunne belemre med deres sorte værdipolitik.
    Det skulle så gå ud over daginstitutionerne.
    I Ålborg gik det ikke så godt.
    Her blev Støjberg taget i en løgn.

  26. Af Brian Jørgensen

    -

    Bravo Jakob Rasmussen, lad os nu kalde en spade for en spade osv

    Nu er der skrevet spalte op og spalte ned om ingredienser i frikadeller og andre afvigende forklaringer i denne sag og som Jakob Rasmussens indlæg illustrerer det andet som det i virkeligheden handler om

    Islam og svinekød som der i en god dansk frikadelle er nogo, længere er den ikke kære venner

    Think about it…. wake up

  27. Af Jakob Rasmussen

    -

    Når jøder ikke må spise svinekød, skyldes det, at der står i Det Gamle Testamente, at man kun må spise kød fra drøvtyggere med kløftede hove – og svin er ikke drøvtyggere.

    Der er også tale om et komplet irrationelt forbud mod at spise en billig og relativt sund fødevare, der ikke tager højde for nutidens virkelighed.

    Set med fra en økologisk synsvinkel, så er det lige netop kød fra drøvtyggere, der burde opfattes som “urent”, for drøvtyggere står for en meget stor andel af den menneskeskabte udledning af den potente drivhusgas methan.

    Hvis alle, der spiser oksekød, skiftede oksekødet ud med svinekød, ville den menneskeskabte udledning af methan falde drastisk.

    Hvis alle kødspisere derimod pludseligt begyndte at følge det jødiske dogme om, at de kun må spise kød fra drøvtyggere, så ville udledningen af methan eksplodere…

    Irrationelle religiøse dogmer, der regulerer, hvad man må spise, kan med andre ord også være ret destruktive, set fra en økologisk synsvinkel.

    Grise er ikke drøvtyggere, og prutter og bøvser ikke nr så megen methan, som f.eks. køer gør. Men grises afføring skal opsamles og behandles i biogasanlæg, hvis den ikke skal dunste methan ud atmosfæren.

    Men det gør vi jo også i Danmark:

    Danske svinebønder holder liv i de danske biogasanlæg, som de i mange tilfælde ejer, hvilket de burde få en del mere ros for.

    Men venstrefløjens had til de selvstændige kulakker er åbenbart tæt på at være blevet et religiøst dogme, som næsten ingen på venstrefløjen tør anfægte, så den ros må svinebønderne nok vente længe på.

  28. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Det er langt ude i hampen selv har jeg smagt halal oksebøf, faktisk en T-bone for mange år siden, så ganske dejlig. Og – fordi jeg var nysgerrig. Siden har jeg smagt forskellig halal-fars – og det jeg har fået har en ganske anden både smag og konsistens og langt fra så smagfuldt som alm hakket kød, svin og kalv sammen fx. til frikadellen over plankeværket. Jeg vil foretrække det, jeg plejer – og så kan det godt være, at vores medister ikke vil være velsmag for en tyrk el anden etnisk gruppe med halal-kød som de foretrukne og vane. Det er en uge siden, jeg købe en burger – kødet var blødt i forh til en hjemmelavet hakkebøf, og det var for slattent sammen med andet i denne burger, så ..forskelligt alt efter hvem man køber hos – om de er muslimer eller ikke, vil jeg tro.

    Men – hvor latterligt, at vi skal benytte os af og belaste et retssystem. Det bør helt afskaffes og afvises, fordi naturligvis skal der være forskelligt i en institution til børnene. I dag ville jeg selv give mit barn mad med, som han kunne lide – og jeg selv i et firma fx – det samme. Vil ikke være tvunget til dagligt at skulle æde andet, og jeg er langt fra sikker på denne halal-slagtning og dens kvalitet i forh til vores egen slagtemetode.

    Og – så længe halal i slagtemetoden ikke er ulovlig, så er det åbenbart sådan. Og – jeg vil totalt afstå fra at blande mig i, hvad andre kan lide at spise og ikke. Det kommer nemlig hverken andre eller mig ved – men hysterisk for mig med en religion, der dikterer folk. Afskyeligt egentlig med en sådan dominans for mennesker, så de må angre og føle skyld, hvis de er særligt troende, hvis en delle skulle være kommet på afveje.

    Men har da også hørt, at muslimer med velbehag går på McDonalds, sagt af en muslim til mig.

    Og – sikke en tankegang, det man kalder beton-socialisme, der kan husere her i landet. Det skal der laves om på. Og – hvis jeg ikke i vore dage kunne få denne fleksibilitet, ville jeg overveje selv at passe ungen, hvis det var muligt. Jeg ville ikke gide alt det religiøse pludder, plidder, pladder og skulle tage stilling til alt muligt. Det er jeg ved at være træt af i de små grå, så jeg er stået af.

    Hvor dumt kan det være. Ja, alt for langt ude og alt for omkostningsfuldt, hvor mange frikadeller med både svin og kalv kunne det ikke være blevet til i Randers, fremfor dyre omkostninger til et retssystem

  29. Af Jakob Rasmussen

    -

    Når jøder ikke må spise svinekød, skyldes det, at der står i Det Gamle Testamente, at man kun må spise kød fra drøvtyggere med kløftede hove – og svin er ikke drøvtyggere.

    Der er også tale om et komplet irrationelt forbud mod at spise en billig og relativt sund fødevare, der ikke tager højde for nutidens virkelighed.

    Set med fra en økologisk synsvinkel, så er det lige netop kød fra drøvtyggere, der burde opfattes som “urent”, for drøvtyggere står for en meget stor andel af den menneskeskabte udledning af den potente drivhusgas methan.

    Hvis alle, der spiser oksekød, skiftede oksekødet ud med svinekød, ville den menneskeskabte udledning af methan falde drastisk.

    Hvis alle kødspisere derimod pludseligt begyndte at følge det jødiske dogme om, at de kun må spise kød fra drøvtyggere, så ville udledningen af methan eksplodere…

    Irrationelle religiøse dogmer, der regulerer, hvad man må spise, kan med andre ord også være ret destruktive, set fra en økologisk synsvinkel.

    Grise er ikke drøvtyggere, og prutter og bøvser ikke nær så megen methan, som f.eks. køer gør. Men grises afføring skal opsamles og behandles i biogasanlæg, hvis den ikke skal dunste methan ud atmosfæren.

    Men det gør vi jo også i Danmark:

    Danske svinebønder holder liv i de danske biogasanlæg, som de i mange tilfælde ejer og bærer risikoen for, hvilket de burde få en del mere ros for.

  30. Af Niels Juul Hansen

    -

    Ja, skift muslimer ud med jøder i denne grisedebat – og se hvor vi ender.

    Sagen er nu – sammen med ’smykkesagen’, der gav associationer til de nazistiske koncentrationslejre – kommet på forsiden i udlandet igen.

    Jeg kan kun gentage mig selv.

    England blev kaldt for en nation af købmænd.

    Danmark er nu kendt som en nation af grisehandlere.

    Er der ingen nedre grænse for smålighed?

  31. Af Jesper Lund

    -

    Muslimer må godt spise svin, hvis det er nødvendigt for at overleve. Efter den frygtelige tsunamibølge, som bl.a. ramte Thailand var det tilladt muslimer at spise svinekød.

    Ville etniske danskere ikke spise hunde og katte, hvis det var den eneste mulighed for at overleve?

  32. Af s.øren s-ørensen

    -

    “den store indvandre debat”
    LA foreslår nu at lukke grænsen i 2 år…
    http://www.politiko.dk/nyheder/asyl-timeout-liberal-alliance-vil-lukke-danmark-i-to-aar

    Et udmærket forslag, hvis man ikke forstod sammenhængende her..
    Da det naturligvis er et ligegyldigt tiltag, da de allerede har fået næste 2 års kvota af løndumpere indført nu, og stramningerne ikke går på EU borgere der tager næsten ethvert job, man kun relatere til flygtninge som ikke får job, mm. til halv løn af en Dansker på et slagteri via indslusningsløn, der derved fratager en Dansker en fremtid..

    Med andre ord, endnu et borgerligt frikadelle tiltag, uden nogen betydelse, og blot for DF leflen for at bibeholde skrønen om den borgerlige stramme indvandringspolitik…

  33. Af s.øren s-ørensen

    -

    “den store indvandre debat”
    LA foreslår nu at lukke grænsen i 2 år…

    Et udmærket forslag, hvis man ikke forstod sammenhængende her..
    Da det naturligvis er et ligegyldigt tiltag, da de allerede har fået næste 2 års kvota af løndumpere indført nu, og stramningerne ikke går på EU borgere der tager næsten ethvert job, man kun relatere til flygtninge som ikke får job, mm. til halv løn af en Dansker på et slagteri via indslusningsløn, der derved fratager en Dansker en fremtid..

    Med andre ord, endnu et borgerligt frikadelle tiltag, uden nogen betydelse, og blot for DF leflen for at bibeholde skrønen om den borgerlige stramme indvandringspolitik…

  34. Af Jakob Rasmussen

    -

    “Ville etniske danskere ikke spise hunde og katte, hvis det var den eneste mulighed for at overleve?”

    Jeg tror, at jeg ville foretrække en god, dansk hestelasagne …

    Folk, der ikke kan undvære smagen af oksekød, burde spise hestekød i stedet, for hestekød smager omtrent som oksekød, og heste udleder langt mindre methan, end køer gør.

    Tidligere, da der var langt flere heste, var det helt almindeligt, at spise hestekød, men nu, hvor heste ikke længere er brugsdyr, er de delvist blevet omfattet af det samme uofficielle tabu mod at spise kæledyr, som beskytter katte og hunde mod at blive til gullash.

    Det udbredte, uofficielle tabu mod at spise hestekød er også noget irrationelt pjat, især set fra en økologisk synsvinkel.

  35. Af Jesper Lund

    -

    Hvis alle, der spiser oksekød eller svinekød, skiftede det ud med kyllingekød, ville den menneskeskabte udledning af methan og SO2 falde endnu mere drastisk.

    Da kødædende muslimer, jøder eller kristne kan spise kyllingekød, så må kyllingekød være det eneste, som skal tilbydes på daginstitutionernes menu.

  36. Af P. Torbensen

    -

    Den bedste løsning, hvor den enkelte familie tager ansvar for egne poder-smør madpakken
    selv og hvor religiøse og politiske dagsordener bliver sat til vægs en gang for alle-tag ansvar.

  37. Af Ulf Timmermann

    -

    Efterlyser, at Danmarks permanente krige/bombardementer af lande, der aldrig har gjort os noget, havde vakt et tilsvarende postyr. I er skøre, hele banden.

  38. Af Jette meier

    -

    Jeg giver fuldstaendig ret til P. Torbensen, hvorfor er det et problem hvad mad der bliver serveret i boernehaverne. Hvis foraeldrene selv soerger for madpakker, er det ikke et polistisk eller religioesk problem. Det er paa tide at familier selv tager ansvar for deres boern, og ikke staten.

  39. Af Arvid Holm

    -

    Jeg husker et afsnit af TV-serien “klovn”, hvor den fjogede Frank Hvam kom for skade at tilbyde en lille muslimsk dreng flæskesvær, som han gladeligt tog imod.
    Drengens fader hørte om det og konfronterede rasende den stakkels klovn.
    Faderen havde tydeligivs den opfattelse, at Frank Hvam havde begået et overgreb mod drengen.
    Opfattelsen indebærer, at danskere er forpligtet til at kende og respektere islamiske normer, ligesom de er forpligtet til at kende og respektere dansk lovgivning.
    Hovsa, Frank Hvam var altså en klovn, fordi han ikke levede op til forpligtelsen?
    Hvis samfundet generelt afviste religiøse normer og manifestationer i det offentlige rum, var folk fri for, at deres personlige frihed blev anfægtet af både loven og muslimer.

  40. Af Frank Andreasen

    -

    Hvad er det, der kendetegner et totalitært samfund?

    Det er når statsmagten eller kommunerne, vil blande sig i stort og småt.

    Blande sig i borgerens totale liv.

    Når Pia K vil forbyde paraboler, eller i det mindste forbyde visse programmer.

    Når en kommunalbestyrelse, vil bestemme hvad folk skal spise, helt uden anden basis end at genere minoriteter.

    Så er vi faktisk godt på vej, til det totalitære samfund.

  41. Af A. Bierce

    -

    @Jørgen F. – 20. januar 2016 20:52
    Først skabte han universet , så vores klode og livets mangfoldighed.

    Først skabte han sig selv. Så sprang han ud af skaberskabet og skabte sig tosset ved at skabe vore klude og livets mangfoldige skaberi. Det var ikke smart at åbne skabsdøren og skabe islam.

  42. Af Jørgen F.

    -

    …Vi kan sagtens, i dette lukke forum, antage at guden mente dyrevelfærd da han angav halalmetoden. At ernæring var på dagsordnen da han forbød grisen. At det var folkesundheden mod solens stråler , der opfandt burkaen – og forbød spiritus.

    Alt dette ville give mening – også forståelsen for grisen slægtsskab med mennesket hvis man som muslim orkede at sætte sig ind i evolutionsteori….

    Men det ønsker den enkelte muslim ikke – at sætte middelalderlige påbud, ment til sandkassen, i relation til nutiden og livet i Europa.

    Og det skal vi ikke acceptere. Vi skal ikke lade religiøse dogmer fra den mørke middelalder få grobund i et samfund hvor vores forhold til dyrevelfærd, ernæring, folkesundhed må og skal styres af livet i Europa og teknologiske landvindinger.

    Derfor må vi incistere på, over for de troende, at guden , der måtte have skabt alt vi omgiver os med – mente eet i middelalderen i et relativt åndeligt mørke – og må mene noget andet i dette årtusinde.

    Ellers må guden være idiot. Og det er det sidste vi kan tillade os at antage om guden – givet gudetesen altså er sand.

  43. Af Helge Nørager

    -

    Nu er det meget svært at konservere grisekød efter slagtning i 30 graders varme.
    Der skal bruges meget træbrænde, og f.eks salt.
    Træ er stadig en mangelvare i mellem østen og salt var der dengang kun til de rige.
    Derfor fik mange der spiste grisekød, madforgiftning og døde.
    Det anser jeg for at være den sande grund til religiøst forbud, det er for at beskytte de troende mod en tidlig død.
    Koen i Indien, var under en hungersnød, ved at blive udryddet, så der kom et religiøst forbud, for at sikre, at der stadig ville være bare nogle køer i live efter hungersnød.
    Religiøse forbud forstås bedre, hvis tidspunkt i historien hvori de gives også tages i betragtning.

  44. Af Jens Hansen

    -

    Af Helge Nørager – 21. januar 2016 8:58
    “Religiøse forbud forstås bedre, hvis tidspunkt i historien hvori de gives også tages i betragtning.”

    Facts er uvelkomne.
    På disse blogge foretrækkes historieløshed og fordomme.

  45. Af Niels Peter Lemche

    -

    Helge Nørager,

    Det er en ofte gentaget myte, som du kommer med. Klimaet er ikke så forskellig i Palæstina fra det, der er i Grækenland, og i Grækenland spiser man stadig gladelig gris. Dvs., at der er etniske og religiøse grunde til forbuddet. Jeg nævnte forleden, at når der ikke er et habitat for vildsvin, er der heller ikke tamsvin–historisk set. Dvs., folk i Palæstina, hvor forbuddet mod grisekød først kommer, historisk set, benyttede tabuet om grisekød til at markere, hvem de var i forhold til alle dem, der spiste gris–i oldtiden i hovedsagen grækerne og romerne. Fra jøderne gik det videre til Muhammad–der var jødiske stammer omkring Mekka på hans tid–og videre ud i den muslimske verden.

  46. Af preben jensen

    -

    Prøv at se lyh nes blog og HDPs blog kl. 9.06…

  47. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Dansk folkepartis frikadellekultur har endnu engang vist sin styrke og har sejret i Randers. Det er kun et lille skridt for Randers, men det er et kæmpeskridt for partiet. Ingen kan længere være i tvivl om, hvem der styrer Danmark, og ingen i DF er i tvivl om, at Islam har fået det dødsstød, der er begyndelsen på enden i Danmark – og måske i hele verden.

  48. Af Helge Nørager

    -

    Myte eller ej, følgende er sandt.
    I Grækenland havde de adgang til vand, og rigeligt brænde til at koge vand når grisen blev slagtet.
    De havde også i Grækenland adgang til masser af frugter hvoraf de kunne sukkerkonserverer også.
    Rygning af kød samme mulighed.

    Prøv lige Hr. Lemche at påstå adgang til de mængder af kogende vand og brænde osv, der dengang skulle bruges var i store mængder
    Var der nok af dengang i f.eks det som kaldes Saudi Arabien, eller Israel i dag.
    Hvis de fastholder deres påstand, vil jeg påstå de aldrig har deltaget i en slagtning af en gris på gammeldaws metode, det kræver meget kogende vand.

    I Grækenland havde de masser af vand og brænde samt frugtsukker, hvilket der er mangel på i en Ørken.

  49. Af Helge Nørager

    -

    Men Hr. Lemche , deres teori omkring uden vildsvin, ingen tamsvin, ændre ikke på mit udsagn.

    Det er dog altid meget lettere for en religiøs leder at indføre et forbud mod en spise, som ingen spiser, da dyret ikke lever naturligt i deres omgivelser.
    Det er sandt, også.

  50. Af Helge Nørager

    -

    Det har vel altid været sådan, at mennesker har brugt de dyr/fisk/fugle/frugter/insekter osv.
    Som var i nærområdet, altså før de 4 sporsmotorveje, jerbaner, containerskibe, luftfragt og andre goder, som har muliggjort at vi kan æde os mætte i mad der kommer 1000’er kilometer, i rejse for maven på slutbruger nås.

    Vi er kommet langt og har domesticeret, mange dyr, og anser os selv for toppen af fødekæden.

    Dog bringer mine missekatte mig ofte i tvivl om hvem som har domesticeret hvem. :)

    Men lad os antage at forbuddet mod svinekød er basalt en politisk boykot af varer fra Rom, udført af Rom’s politiske modstandere i Palæstina.
    Det er egenligt meget morsomt, når man tænker på dem som ønsker handelsboykot af Putin, Israel, Nord Korea og hvem som nu anses af verdensopinionen for at være skurke.

    Endnu mere morsomt er det at tænke på hvilke konsekvenser det måske om 2000 år har.

Kommentarer er lukket.