Den store frikadellekrig

Af Jesper Beinov 82
Ingen børn skal selvfølgelig have stoppet svinekød ned i halsen. Så når de blå partier i Randers Kommune beslutter, »at der i institutioner uanset religiøs sammensætning tilbydes svinekød«, er det et underligt signal om de mærkværdige drejninger, debatten tager i denne tid. Hverken gris eller halalkød skal være tvangsbehæftet i et liberalt samfund.
Det kan jo lyde, som om der ikke er grænser for, hvor små tingene kan blive i debatten. Men mad handler nu engang om vaner, og kultur er som bekendt vaner, så debatten kommer selvfølgelig til at handle om kulturelle markører.
Selv spiser jeg glad og gerne det meste, og allerhelst meget af det, men jeg blander ikke Vorherre ind i mine madvaner. Sådan er det jo. I et åbent samfund, hvor der er plads til mangfoldighed, må vi også acceptere pluralisme, når det gælder mad. Jeg ved da godt, at mine bekendte med muslimsk baggrund ikke skal nyde noget af bacon, flæsk og andre lækkerier. Til gengæld er de heller ikke forarget over mine griserier. Den slags kaldes frisind, og kunne vi ikke få lidt mere frisind i debatten? Det er tilladt at være »kulturelt følsom«, for nu at citere fra  professor Per Mouritsens store bog om medborgerskab.
Når det gælder det offentlige rum, tages der som udgangspunkt hensyn til alle. Det nemme borgerligt-liberale svar er jo at insistere på, at madpakker og madvaner er en privat sag, som fællesskabet i øvrigt ikke skal blande sig i. Men da vi i forvejen lever i et lommepengesamfund, hvor det offentlige konfiskerer de fleste af vores penge i moms og skatter for derefter at lade os beholde nogle håndører for os selv og i øvrigt socialiserer ansvaret, bliver det personlige ansvar lige pludselig et politisk problem.
 
Når man én gang har socialiseret ansvaret, er der grundlæggende tre strategier: 
Den første er at tørre ansvaret af på institutionerne. Et skoleeksempel i så henseende er Bertel Haarder, der i sin tid som integrationsminister havde som standardfrase at sige, at han ikke var minister for leverpostej, tørklæder og badeforhæng, og så var den debat ligesom parkeret. Enhver omkostningsbevidst institutionsleder må i den sammenhæng tænke over, hvad der bedst kan betale sig, hvis man skal lave sund, nærende og varieret kost, uden at forældrene går amok. Når alle skal være ens, er det jo nærliggende med halal, hvis ellers man skal undgå bøvl og besvær, for så kan alle være med. Men bliver majoriteten, om man så må sige, trynet? 
Den anden strategi er at diktere, at der skal være varieret kost, og det inkluderer altså gris på gaflen i vores madkultur. Det kræver selvfølgelig en kostplan, så forældrene kan se menuen. Kan man ikke lide, hvad der er på kostplanen, må man de dage tage anden mad med eller købe noget andet. Det lyder jo besnærende enkelt, for der er et »men«. Det er klart, at i belastede boligområder, hvor alting ikke foregår efter de friserede middelklassevaner, som ellers gælder det meste herhjemme, vil der være en udfordring med forældre, som ikke magter deres forældreansvar, og det går ud over børnene. Det er jo derfor, at der er sådanne, universelt dækkende madordninger.
Det tredje svar er det borgerligt-liberale svar: Der skal simpelthen være valgfrihed, det skal ikke være til diskussion. Når de kan finde ud af det på fly, på plejehjem og hospitaler, skal det med valgfrihed være et politisk krav.
Nu er der jo blåt flertal i Randers, men kommunens politiske flertal valgte den forkerte løsning på et korrekt defineret problem. Hvorfor man ikke prøver med valgfrihed og personligt ansvar, er en gåde. At kunne vælge mellem frikadeller og tyrkisk köfte i institutionerne, burde ikke være så svært. Prøv engang.   

82 kommentarer RSS

  1. Af J S

    -

    Ja, det er et kæmpeproblem at der overhovet er brug for at diskutere frikadeller eller ej.

    Men måske er det et udspring af at kæden er ved at hoppe af fordi der ikke bliver udvist tilstrækkelig handlekraft med hensyn til den store indvandring der sker helt ukontrolleret??

    Med god ret bliver den almindelige borger bange:

    For de folkevalgte tage ikke ansvar og lederrolle hurtigt og præcist nok.

    Og det kræver ikke ret meget andet end sund fornuft at kunne se at situationen er uholdbar.

    Vores økonomi kan ikke magte indvandringen – og dermed starter en lavine af problemer……..

  2. Af P. Torbensen

    -

    Mener nu,at forbuddet mod at spise gris for jøder og muslimer var faren for trikiner,en larve som lever i dyrets tarme og var meget udbredt i Mellemøsten og ved smitte til mennesker lægger larven nye æg i muskler og nervetråde som forkrøbler og giver svære misdannelser.

  3. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Der er ingen tvivl om, at tarmfloraen hos svinekødædere er meget anderledes end hos ikke-svinekødædere. Der er tale om forskellige racer af floraen, som er fjendtlige overfor hinanden. Det forklarer hvorfor jøder og muslimer får kvalme, opkastninger og diarré efter at have indtaget svinekød. For jøder og muslimer er svinekød faktisk urent og sygdomsfremkaldende.

  4. Af Jorn D.

    -

    Hvad – må muslimer spise – kosher plus kameler
    ja
    det er en hel hov do You do for drøvtyggere
    at
    finde ud af hvad jøder og muslimer må spise
    men
    intet om datidens problem trikiner i svinekød
    hvilket
    i vore tider ikke er et problem
    men
    stædigt holdes der fast i de gamle regler
    men
    Jesus sagde allerede, som jøde dengang
    at
    “Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske udefra,
    ikke kan gøre det urent?
    For
    det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven, og det kommer ud igen.
    og
    « Dermed erklærede han al slags mad for ren.”
    sådan lidt som:
    “alle svampe kan spises, det er bare virkningen, der er forskellig”

    ironi.mus

  5. Af Kurt Dejgaard

    -

    Re: J S (21. januar 2016 10:17)

    Citat:
    “Ja, det er et kæmpeproblem at der overhovet er brug for at diskutere frikadeller eller ej.”

    Kommentar:
    Er det et problem, eller er der tale om teatralsk at sparke en i forvejen åben dør, ind?

    Jeg kan ikke få øje på behovet for at påbyde noget som hverken var, eller var ved at blive, forbudt.
    Det her, er “Nutella i feltrationerne, nu!” -En “løsning” på et “problem” som de-facto ikke eksisterede.

  6. Af P Christensen

    -

    Radikale-Venstrefløjen fortsætter deres redetisseri
    ved at finde på allehånde komiske undskyldninger for, at vi danskere
    heller ikke bør spise gris, når nu deres idoler, muslimerne ikke må.
    Helt som på andre områder som kvinderettigheder og ytringsfrihed.
    Utroligt hvad snæver behagesyge kan medføre.

  7. Af J S

    -

    Til Kurt Dejgaard

    Jeg ser diskussionen om frikadeller et udtryk for at trykket med den ukontrollerede indvandring er for stort på det danske samfund.
    Derfor kommer bekymringer fra danskerne til udtryk påforskellig vis.
    Men bekymringerne er reelle.
    DK kan ikke magte dette pres fra denne mængde indvandrere.
    Og der er jo forskellige måder at sige ” av” på.

  8. Af P. Torbensen

    -

    Citat fra Jørgen Villy Madsen-“Der er ingen tvivl om,at tarmfloraen hos svinekødædere er meget anderledes end hos ikke svinekødædere” citat slut.
    Der drager du nogle forhastede konklusioner-i gris-hest-elg med flere forekommer trikiner ,men med fødevarestyrelser rundt i verdenen er trikiner ikke længere det store problem,så nutidig nok mere et gammelt levn,men fornuftig nok i dens samtid.,at håndhæve.
    I dagens verden er kemiske stoffers indvirkning på organismer nok langt mere farligere end Damals og de forekommer i hele fødekæden .
    Personer som aldrig har indtaget kød og prøver,blot forsøger i en alder af 25 år-faktisk kan dø af indtaget-proteiner er ikke til at spøge med.

  9. Af Kurt Dejgaard

    -

    Re: J S (21. januar 2016 18:08)

    Hvis du ser diskussionen om frikadeller som udtryk for “at trykket med den ukontrollerede indvandring er for stort på det danske samfund”, er der så ikke en kæde der er hoppet af i den politiske debat?

    Hvad med at diskutere virkelighedens problemer, fremfor at diskutere frikadeller?

    Hvis du har ret og det virkeligt er sandt at politikerne bruger “afledningsdebatter” til at sparke allerede åbne døre ind, fremfor at diskutere sagernes reelle problem-kerne, er det så ikke netop disse politikere – helt konkret, faktisk – disse politikere der sidder med ansvaret – faktisk hele ansvaret – for politikerleden?

  10. Af Lars Bordal

    -

    Jeg er principielt enig i Jesper Beinov indlæg.

    Men jeg vil alligevel godt bakke op om Randers Byråds tiltag ud fra følgende principielle grunde.
    Det er naturligvis vigtigt at opretholde institutionernes ret til at bestemme over egne anliggender.
    Det er med til at øge ansvarligheden hos dem, der er tilknyttet institutionen
    Så det må være hævet over al diskussion.

    Men selve ideen om, at institutionen i alle tilfælde skal bestemme for sig selv, kan ikke dække alle situationslogikker, der løbende må opstå.
    For det første er der ikke nogen veterinærvidenskabelige og ernæringsmæssige grunde til at fravælge svinekød frem for andre fødekilder fra institutionernes menu.
    For det andet er det ikke et udtryk for tolerance ensidigt at fravælge et fødemiddel, fordi man tror det støder folk med en religion, som forbyder dem at indtage dette.

    Jeg har ikke undersøgt sagen til bunds, men mit generelle indtryk er, at det er ledelserne på de enkelte institutioner, som har presset dette krav igennem i misforstået tolerance.
    Og så er det klart, at der på spørgsmål om svinekød selvfølgelig ikke kommer indvendinger fra medmennesker med muslimsk baggrund.

    Så for at opretholde et niveau af tolerance og for at undgå ensidighed må man en gang imellem intervenere fra et højere sted; – i dette tilfælde Randers byråd ligesom for at skabe ligevægt i hvad institutionens brugere skal spise.

    Samtidig må det betragtes som et overgreb mod mennesker, hvis de tvinges til at spise noget, deres tro eller overbevisning forbyder.
    For gør vi det, er det os der må betragtes som de radikaliserede.
    Eksempelvis at hverken hinduer eller vegetarianere tvinges til at spise henholdsvis oksekød og sidstnævnte kød i det hele taget.
    Og dette må så organiseres de enkelte steder ud fra selvstyreprincippet, i dette tilfælde i Randers Kommune.

  11. Af Frikadellekrigen – oversigt over Venstre i medier | Venstre i Randers

    -

    […] Berlingske Den store frikadellekrig […]

  12. Af Helge Nørager

    -

    Så kom sandheden om frikadeller, i Randers.
    De lokale parti bosser i venstre, skulle bruge DF til at stemme for en vindmølle park som vil berige de lokale ledere af Venstre med millioner.
    Afslag var givet.
    Men vupti, nu sendes det til byråd.
    Noget for noget, og venstres parti bosser i Randers, kan få platinium master cards efter denne deal, alt er godt og penge er bedst, i bossers lommer.

  13. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jesper Beinov

    Helge Nørager har ret – du du yderligere kommentarer?

    “Frikadeller i bytte for vindmøller.
    Den aftale er tilsyneladende lavet mellem Venstre og Dansk Folkeparti i Randers, hvor Dansk Folkepartis forslag om at indføre krav om servering af svinekød i daginstitutioner tidligere på ugen blev stemt igennem.
    Det blev det angiveligt , fordi Venstre stemte for.
    Ifølge Dansk Folkepartis Frank Nørgaard, der er ophavsmand til det omstridte frikadelle-forslag, har de to partier indgået en aftale, der forpligter de to partier til gensidigt at stemme imod deres overbevisninger.
    Derfor vil Dansk Folkeparti i dag, torsdag, stemme ja til et forslag, som næsten er identisk med et, de i sommer stemte nej til.
    Det er Venstres forslag om at stille fem 130 meter høje vindmøller op i Binderup ved Havndal.
    – Jeg er nødt til at stemme ja. Jeg og byrådsgruppen har sat en underskrift på et politisk dokument, siger Frank Nørgaard, som ellers er inkarneret modstander af flere vindmøller i kommunen.
    Den politiske aftale skulle angiveligt være blevet indgået af de to partier i forbindelse med en omdiskuteret omkonstituering i byrådet sidste år.
    – Jeg er mindst lige så træt af at stemme for det projekt, som visse Venstre-medlemmer var for at stemme for svinekødsprojektet igennem, siger han”.

    Grisehandler eller studehandler – et fedt!

  14. Af Rikke Nielsen

    -

    Tænk at prostituere sig for en frikadelle.

  15. Af Jens Hansen

    -

    Sjovt at Niels Juul Hansen må indsætte et indlæg som svarer til mit om griseriet i Randers.
    Men mit indlæg kommer ikke på.

  16. Af Niels Juul Hansen

    -

    JE SUIS UN FRIKADELLE!

    I dag er vi alle frikadeller, siger de i Dansk Folkeparti og Venstre.

  17. Af Niels Juul Hansen

    -

    Jeg blev usikker. Er frikadelle hankøn eller hunkøn – une frikadelle?

  18. Af Jesper Beinov

    -

    @Jens Hansen
    Jeg skrev i en mail til dig, at du skulle angive et citat, altså en kilde.

    @Niels Juul Hansen, hvor har du sakset indlægget fra?

  19. Af Jens Hansen

    -

    Hej Jesper Beinov
    Jeg har først lige læst din mail.
    Og har svaret den.
    Jeg læste om frikadelle kontra vindmølle aftalen imellem DF og V for vel ca. fire dage siden.
    I: http://www.dr.dk/

    MVH
    Jens Hansen

  20. Af Jens Hansen

    -

    Raser mod byttehandel mellem Venstre og DF: En svinestreg uden lige
    Vindmøllemodstandere sure over, at DF har byttet frikadeller for vindmøller.
    http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/raser-mod-byttehandel-mellem-venstre-og-df-en-svinestreg-uden-lige

    Partier indgår studehandel: Frikadeller for vindmøller
    Venstre og DF i Randers har tilsyneladende indgået en aftale, der gjorde omstridt frikadelle-sag mulig.
    http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/partier-indgaar-studehandel-frikadeller-vindmoeller

  21. Af Arne Schiøtt Schiøtt

    -

    Jeg har ikke læst alle indlæg i debatten, men blot har jeg konstateret at alle taler om muslimers madønske i forhold til deres religion, men INGEN nævner jøder, som har samme syn på gris, som fødevare, som muslimer.
    Der er heller ingen som nævner at muslimerne i Randers IKKE har krævet at svin fjernes fra bordet, blot har personalet af rationelle hensyn (læs økonomi), valgt kun at servere f. eks. kylling, som alle kan acceptere som føde.
    MEN det er jo ikke kun jøder og muslimer, som stiller særlige krav til deres fødevarer. Bemærk således orden til jøderne, da de var Guds folk: “Den som spiser blodet, vil jeg (Gud) rette mit ansigt imod, og jeg vil udrydde ham af hans folks midte”. 3. Mosebog 17.10
    DET var et bud til jøderne, MEN hvad med de kristne: “I skal holde jer fra det, som er ofret til afguder, fra kvalte dyr og fra blod……Hvis i afholder jer omhyggelig, fra disse ting, vil det gå jer godt, lev vel!”. Apostle Gerninger 15:28.

  22. Af Arne Schiøtt Schiøtt

    -

    Bemærk hvad historikeren Tertullian skriver: “Ved retssager mod kristne, tilbyder i (de hedenske romere) dem pølser, fyldt med blod, uagtet, eller måske derfor, at i ved, at de forlader den rette kristne vej, ved at spise mad med blod, at det er ulovlig for dem at indtage disse blodfyldte fødevarer”.

    Minucius (kristen historiker) skriver: “Vi viger absolut tilbage for menneskeblod, og selv fødevarer med dyre-blod, afholder vi os fra”. The Ante-Nicene, bind IV, side 192.

  23. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jesper Beinov og Jens Hansen

    Jeg kan se, at I har løst problemet med citatet.

    mvh

    Niels Juul Hansen

  24. Af j nielsen

    -

    “Er frikadelle hankøn eller hunkøn – une frikadelle?”

    Mademoiselle la Frikadelle .

    Men det må være hankøn. Kender du typen.

    Hvis det er hunkøn hedder det frikadulle.

  25. Af Niels Juul Hansen

    -

    @J. Nielsen

    :-)

  26. Af Jens Hansen

    -

    Niels Juul Hansen.

    Det lidt morsomme er, at kendsgerninger om den store uegennyttige kamp for frikadellen i Randers var tilgængelig, inden aviserne blev fyldt med blogs og artikler om DF`s og Venstres heroiske kamp for dansk kultur.
    At mange af vi danskere så ikke kunne drømme om at spise en frikadelle, det er så en anden sag.

  27. Af Arne Hornborg

    -

    Ingen skal tvinges til at spise frikadeller, meen, det det i virkeligheden drejer sig om, det er det parallelsamfund som muslimerne trykker ned over hovedet på VI DANSKERE. Muslimerne, ligefrem forbyder, at der er svinekød, frikadeller i, for eksempel, børnehaver med videre.
    De, igennem mange år, ansvarsløse politikere har, med lukkede øjne, tilladt mere og mere parallesamfund. Tilladt at Danmarks grænser var åbne som ladeporte.
    I dag står Danmark og det øvrige Europa midt i en uoverskuelig ,,flygtninge?” krise, trods, igennem mange, mange år, kraftige advarsler, som blev ignoreret.
    Danmark skal forklare, forsvare VOR (berettigede) straminger på asylområdet, VOR (nødvendige) grænsekontrol???
    Danmark skal absolut IKKE hverken stå skoleret eller forklare sig overfor den ,,utidssvarende” såkaldte menneskerettighedskommission, ej heller over for Mickey Mouse Parlamentet EU.
    Danmark har gjort mere end nok, haft nok problemer med ,,fupasylanter” og bekvemmelighedsflygtning. DET har kostes os enorme summer.
    Det er både FN og EU der har vist hvor handlingslammede de er.
    Danmark har stadig retsforbeholdene. VI bestemmer selv hvor mange ,,asylansøgere?” vi lukker ind.
    FN BURDE hellere korrekse de lande hvor ,,flygtningene?” kommer fra.
    Glædeligt at læse om hvor mange ,,bekvemmelighedsflygtninge” der vælger at forlade Danmark, at rejse HJEM.
    Det viser at stramningerne og grænsekontrollen virker.
    STÅ FAST Inger Støjberg. DU og regeringen gør det helt rigtige, måske med en lille sidebemærkning: Hvornår begynder I, regering og folketing at sende uønskede personer retur, de personer, der under falske forudsætninger søger asyl i Danmark?
    Forstærk det nordiske samarbejde i så henseende.
    De håbløse, forældede konventioner trænger til en gennemgribende revision.
    Nok har Danmark underskrevet konventionerne, men Danmark har ikke skrevet under på misbruget af konventionerne.
    Det er efterhånden sådan at udlændinge FÅR større rettigheder i Danmark end danskerne selv.
    Jeg harmes over at se ,,bekvemmelighedsflygtningenes” utilfredshed med de GODE indkvarteringsforhold i moderne, lune opvarmede telte. Det var noget mange DANSKE hjemløse ville modtage med glæde. Men dem lader vi blot skøtte sig selv i vinterkulden, hvor der også er sket dødsfald.
    DET ænser, blandt andre, den radikale politiker Sofie Carsten Nielsen ikke, alt imens hun er mere optaget OM forholdene i teltlejrene for flygtningene er gode nok. Drivende sentimentalitet.
    I min naivitet har jeg altid troet at ministre og folketingsmedlemmer var valgt til at varetage danskernes ve og vel. Det er det de er valgt til. En opgave der bliver svigtet groft. Eksemplerne er mange.
    Arne Hornborg
    Typografisk mediegrafiker/forfatter . Sengeløse

  28. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jens Hansen

    Ja, jeg tænker også på, om Jesper Beinov, nu da han er bekendt med årsagen til denne politiske ‘rævekage’, kunne tænke sig at skrive en blog om, hvor langt politikere skal gå, når det drejer sig om ren chikane og symbolpolitik.

    Skal vi virkelig leve i en stat, hvor det er politikere og ikke brugerne, der skal laver madplaner for vores institutioner?

    Med oprop på arabisk, smykkebekendtgørelser – og nu maddirektiver om svin, kan man bedre forstå, hvorfor så mange, både herhjemme og i det store udland ryster på hovedet.

  29. Af Niels Juul Hansen

    -

    fo5ts.

    Ugemagasinet Stern undrer sig over “det særlige kærlighedsforhold mellem danskerne og deres svin”.

  30. Af Jens Hansen

    -

    Af Niels Juul Hansen – 24. januar 2016 9:54
    “Ugemagasinet Stern undrer sig over “det særlige kærlighedsforhold mellem danskerne og deres svin”.”

    Samme hudfarve.
    Nogenlunde samme opførsel.
    Samme madvaner.

  31. Af j nielsen

    -

    “Muslimerne, ligefrem forbyder, at der er svinekød, frikadeller i, for eksempel, børnehaver med videre.”

    Indtil nogen er kommet med et eksempel – og ministeren har erkendt at det er hun ikke i stand til – er dette at betragte som det rene og skære nonsens.

    Og det smitter desværre af på resten af indlægget.

  32. Af Axel Eriksen

    -

    Hvor er det synd, at muren faldt – for nogle! Nu må det segment bruge alt sin sammensparede frustration over det til at plastre en hel blog til med frikadellenonsens!
    Og hvor er det synd for dette segment, at det nu afslører sig selv som tilhængere af diktatur – uanset om det er kommunistisk eller islamisk ! Demokrati er en by i Putins hjemland for den ynkelige, hykleriske forsamling!

Kommentarer er lukket.